دسته‌بندی نشده

معرفی مزایا و کاربردهای چوب ترموود

معرفی مزایا و کاربردهای چوب ترموودIntroducing the benefits and uses of Termwood wood- aylar

از زمان های گذشته تا به امروز چوب، متریال مهم و پرکاربردی برای صنعت ساختمان سازی بوده و همواره در تولید و طراحی تجهیزات و نمای ساختمان ها مورد استفاده قرار گرفته است. از این رو تصمیم گرفتیم در این مطلب با مزیت ها و کاربردهای این چوب بیشتر آشنا شویم.

مهم ترین نکاتی که در ادامه بررسی می کنیم عبارتند از:

  • کاربردهای مهم ترموود
  • 5 مزیت استفاده از چوب ترموود
  • معایب ترموود
  • قیمت چوب ترمو
  • چوب ترموود در دکوراسیون داخلی

با ما همراه باشید.

کاربردهای مهم ترموود

چوب ترموود که نوعی چوب فرآوری شده است، از مصالح نوین و امروزی بوده که با گذشت زمان، محبوبیت بالایی در میان  انواع مصالح دیگر پیدا کرده است.

در واقع طی فرآیندهای علمی و دقیق، این چوب عاری از رطوبت و گرمادیدگی شده و به متریالی مقاوم و مستحکم تبدیل می گردد.

در نتیجه از ترموود به منظور طراحی نمای ساختمان، پوشش دیوار و… استفاده می گردد. مهم ترین کاربردهای این محصول عبارتند از:

  • طراحی نمای ویلا و آپارتمان

همان طور که می دانید مهم ترین بخش هر ساختمان و بنایی، نمای ظاهری آن است. بنابراین باید از جذابیت بصری برخوردار باشد.

ترموود علاوه بر اینکه تمامی فاکتورهای زیبایی چوب طبیعی را دارا می باشد، معایب چوب نما مثل: پوسیدگی و تغییر رنگ در آن دیده نمی شود؛ از این رو بهترین گزینه برای طراحی نمای ساختمان است.

  • روف گاردن

چوب ضد آب ترموود می تواند به عنوان فضای سبز پشت بام و روف گاردن مورد استفاده قرار بگیرد. به این ترتیب نگرانی بابت بارش باران و ایجاد رطوبت در فضای بالای ساختمان نخواهید داشت. همچنین می توان به جز سقف، برای پوشش نیمکت، کفپوش، فلاور باکس و… نیز از این محصول استفاده نمود.

  • پارتیشن

پارتیشن یا جداکننده افلب برای محیط های اداری و منازل استفاده می گردد که در صورت سفارش ترموود برای ساخت این محصول علاوه بر زیبایی دکوراسیون داخلی، باعث تفکیک فضای داخل آپارتمان شما می گردد.

  • ترمووال

دیوارپوش ترمووال اغلب برای دیوار پشت تلویزیون کاربرد دارد که ظاهر مدرن و خاصی به فضای خانه شما می بخشد. ترمووود دیواری در انواع و کیفیت های مختلف تولید شده که با توجه به نوع طراحی خانه، می توان از آن استفاده نمود.

  • آلاچیق و سایبان

چوب ترموود از مهم ترین متریال ساختمان سازی است که به دلیل نوع فرآیند ساخت آن، در برابر باران و رطوبت، مقاوم بوده و بنابراین به راحتی دچار تغییر شکل و رنگ نمی شود.

از این رو بهترین گزینه برای ساخت آلاچیق چوبی و پرگولا می باشد؛ همچنین با استفاده از این محصول بی نظیر می توان انواع نیمکت و فلاورباکس نیز طراحی و تولید نمود.

فراموش نکنید پاکیزگی و تمیزی محیط آلاچیق چوبی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که اغلب فضایی برای نشستن اعضای خانواده و دوستان است. بنابراین چوب ترمو با داشتن صمغ، بهترین گزینه برای ساخت آلاچیق است.

  • ساخت سونا و استخر

در زمان های قدیم برای ساخت استخر، اطراف آن را با سیمان می پوشاندند که در تابستان به تدریج بر اثر تابش نور خورشید، گرم می شد. در نتیجه راه رفتن بر روی آن کمی دشوار بود.

از بهترین جایگزین های سیمان و کاشی و… می توان به ترموود اشاره نمودکه از مقاومت بیشتری نسبت به این محصولات برخوردار است. از این متریال اغلب در سونا خشک استفاده می گردد.

5 مزیت استفاده از چوب ترموود

چگالی ترموود که به آن چوب ترمو نیز گفته می شود با عملیات حرارت دهی، به طور تقریبی 10 درصد کاهش می یابد؛ از این رو می توان گفت میزان تراکم چوب با میزان استحکام آن ارتباط مستقیم دارد.

البته ترموود پلاستیکی که به آن چوب پلاست نیز گفته می شود، در بازار عرضه شده که برای استفاده در مناطق مرطوب و پرباران مناسب نبوده و دچار تغییر حالت می گردد. در ادامه علاوه بر مزیت های ترموود، تعدادی عکس چوب ترمو نیز قرار داده ایم.

مهم ترین مزیت های استفاده از چوب ترموود عبارتند از:

  1. مقاومت بالا

از ویژگی های بی نظیر چوب ترموود این است که چوب ضد آب بوده و به دلیل عدم جذب آب، دچار تغییر شکل نمی گردد. از این رو برخلاف چوب معمولی دفرمه نشده و ابعاد آن به شکل ثابت و بدون تغییر می ماند. همچنین در برابر انواع قارچ و کپک نیز مقاوم بوده و بنابراین امکان رشد کپک و رشد حشرات در آن وجود ندارد؛ این امر به دلیل عدم وجود رطوبت در ساختار آن می باشد. از دیگر مزایای این محصول می توان به داشتن رنگ یکنواخت و زیبایی بیشتر در مقایسه با چوب، عدم استفاده از مواد شیمیایی در تولید آن و در نتیجه نداشتن خطرات احتمالی برای سلامتی افراد اشاره نمود.

  1. قابلیت آکوستیک

همان طور که می دانید چوب نوعی عایق صوتی طبیعی به حساب می آید؛ چرا که صدا را جذب می کند. به همین دلیل است که اغلب سالن های کنسرت را از چوب نما و سازهای موسیقی را از این متریال می سازند.

چوب ترمو نیز از این قاعده مستثنی نیست و یک گزینه عالی برای جذب صدا به شمار می رود.

  1. عایق

چوب رسانای الکتریکی نیست و در نتیجه برخلاف آهن و فلزات دیگر جریان برق را انتقال نمی دهد. از این رو در میان سایر مصالح ساختمانی، از اولویت بالاتری برخوردار است.

همچنین سرعت انتقال حرارت در چوب در مقایسه با شیشه، سنگ مرمر و آلومینیوم بسیار کمتر است. به همین دلیل از گذشته تا امروز برای ساخت دستگیره، سقف و کف و… از این متریال استفاده شده است.

  1. دارای تنوع بالا

به طور کلی چوب دارای بیش از 5000 نوع با مشخصات و شکل ظاهری مختلف در دنیا وجود دارد. بنابراین دارای تنوع زیاد در طرح و ساختار بوده و برای هر شخصی با هر سلیقه ای در دسترس می باشد.

  1. نگه داری آسان

برخلاف سایر مصالح ساختمانی، چوب نمای داخلی با گذشت زمان، زیبایی خود را از دست نداده و حتی ظاهری کلاسیک تر و نوستالژی نیز پیدا می کند! بنابراین نیازی نیست نگران گذر زمان و از بین رفتن زیبایی این محصول باشید.

همچنین در صورتی که بنا به هر دلیلی ظاهر ترموود مطابق سلیقه شما نبود، می توانید با صرف هزینه کم، به بازسازی چوب ترمو با رنگ بپردازید.

حالا که با مزایای این محصول آشنا شدیم، بد نیست بدانیم چوب ترمو نیز مانند هر متریال دیگری دارای نکات مثبت و منفی و معایبی است. در ادامه به این نکات اشاره می کنیم.

معایب ترموود

در میان این همه نکات مثبت و مزیت های چوب ترمو، بد نیست با معایب جزیی آن نیز بیشتر آشنا شویم که عبارتند از:

  1. قابل اشتعال

همان طور که گفتیم چوب ترموود دارای درصد ناچیزی رطوبت است و در نتیجه خیلی سریع دچار حریق شده و می سوزد؛ این ویژگی می تواند برای ساخت آپارتمان های ترموود نما کمی خطرناک باشد.

  1. تغییر رنگ به مرور زمان

ترموود به مرور زمان دچار تغییر رنگ می شود؛ به ویژه اگر زیاد در معرض نور خورشید قرار گرفته باشد. بنابراین برای پروژه هایی که شامل ساخت بنا در فضای باز می شوند، ممکن است این ویژگی یک نکته منفی به شمار برود.

  1. انعطاف کمتر

به دلیل وجود رطوبت کمتر در ترمو، انعطاف پذیری آن نیز کمتر بوده و همچنین به دلیل فرآیند تولید این محصول که شامل تولید حرارت زیاد می باشد، کمی شکننده تر می باشد. در نتیجه دارای انعطاف کمتری در مقایسه با سایر مصالح می باشد.

قیمت چوب ترمو

به طور کلی قیمت ترموود در ضخامت ها و ابعاد مختلف متفاوت است؛ اما ترموود شاخه ای در ضخامت 9 میلی متر حدود 150 هزارتومان و قیمت هر متر مربع ترمووود نیز در مبالغ بالاتر در بازار موجود است.

چوب ترموود در دکوراسیون داخلی

از مهم ترین کاربردهای ترمو در دکوراسیون داخلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. استفاده از ترموود دیواری برای ساخت دیوارپوش

ترموود را می توان به شکل های مختلف: پانل، تایل و… برای پوشاندن دیوارهای داخلی استفاده نمود.  البته علاوه بر جنبه زیبایی این محصول، به دلیل وزن کم و ویژگی مهم آن یعنی: عایق حرارت و صدا بودن نیز از ترمو استفاده می گردد.

  1. استفاده از ترموود برای کفپوش

انتخاب یک متریال بادوام که در برابر رطوبت و آب مقاوم باشد برای کفپوش خانه  بسیار اهمیت دارد.

ترموود بهترین گزینه برای پارکت و لمینیت خانه ها می باشد؛ چرا که دارای مقاومت بالا در برابر ضربه و ساییدگی بوده و برای رفت و آمد کودکان نیز ضرری ندارد.

  1. کابینت ترموود

چوب ترمو به دلیل مقاوم بودن در برابر طوبت و ضربه، گزینه ای مناسب برای ساخت کابینت به شمار می روند.

البته علاوه بر کابینت، می توان از ترموود به عنوان شلف، قفسه های کتاب و… نیز استفاده نمود.

جمع بندی

به پایان مطلب معرفی مزایا و کاربردهای چوب ترموود رسیدیم. در این مطلب تلاش کردیم ابتدا با کاربردهای مهم این متریال بیشتر آشنا شدیم که عبارتند از:

  • طراحی نمای ویلا و آپارتمان
  • روف گاردن
  • پارتیشن
  • ترمووال
  • آلاچیق و سایبان
  • ساخت سونا و استخر

همچنین در ادامه به مزیت های ترموود اشاره کردیم که عبارتند از:

  • مقاومت بالا
  • قابلیت آکوستیک
  • عایق
  • دارای تنوع بالا
  • نگه داری آسان

سپس گفتیم مانند هر محصول دیگری که علاوه بر داشتن مزیت، معایبی نیز دارد، ترموود نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دارای معایبی از جمله:

  1. قابل اشتعال
  2. تغییر رنگ به مرور زمان
  3. انعطاف کمتر

می باشد. امیدواریم این مطلب راهنمای جامعی به منظور آشنایی با چوب ترموود برای شما باشد. چنانچه سوالی در این زمینه داشتید، می توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین در صورت درخواست سفارش ترموود از بخش تماس با ما با گروه معماری آیلار چوب در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *