دسته‌بندی نشده

آموزش روش های تشخیص سطح کیفیت ترموود

آموزش روش های تشخیص سطح کیفیت ترموود - دکوراسیون داخلی آیلار

همان طور که می دانید چوب ترموود مزایا و کاربردهای زیادی دارد؛ اما تشخیص اینکه از کیفیت خوبی برخوردار است یا نه، نیازمند داشتن تخصص و دانش در این زمینه است. از این رو در این مطلب تصمیم گرفتیم با روش های مختلف شناسایی سطح کیفی این محصول بیشتر آشنا شویم. مهمترین نکاتی که به آن می پردازیم عبارتند از:

  • خصوصیات فیزیکی و شیمیایی ترموود
  • روش های کاربردی و مهم برای تشخیص کیفیت ترموود
  • بررسی عملکرد و عمر مفید ترموود

با وجود رونق زیاد در بازار عرضه ترموود، با این حال شاهد خرید و فروش ترمووهای تقلبی هستیم. از این رو فرآیند خرید کمی دشوار شده و بنابراین نیاز است قبل از سفارش ترموود، اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببریم. با ما همراه باشید.

خصوصیات فیزیکی و شیمیایی ترموود

ترموود با چوب های معمولی کمی متفاوت بوده و تحت فشار و درجه حرارت خاص ساخته می شود. به همین دلیل دارای خصوصیات فیزیکی و شیمیایی متفاوتی نسبت به سایر چوب ها است.

  • مقاوم در برابر کپک و رطوبت

یک روش آسان برای تشخیص ترموود تقلبی این است که توجه داشته باشید ترموود باکیفیت در برابر رطوبت، قارچ،کپک و… کاملا مقاوم بوده و خراب نمی شود.

  • ضریب انبساط و انقباض کم

یکی از ویژگی های منحصر به فرد ترموود این است که به دلیل کاهش استحکام سلول های چوب،  کاملا اندازه و شکل آن در شرایط دمایی مختلف حفظ می گردد؛ بنابراین چنانچه پس از سفارش ترموود و استفاده، متوجه تغییر شکل و اندازه شدید، باید به تقلبی بودن آن شک کنید!

  • چگالی بالا

همان طور که گفتیم چوب ترموود تحت فشار و دمای خاصی تولید می گردد. این امر سبب شده تا به دلیل تحمل فشار بالا، دارای سختی و چگالی مناسبی نیز باشد. بنابراین چنانچه این خصوصیات را در ترموود مشاهده نکردید، ممکن است یک محصول تقلبی خریداری کرده باشید.

روش های کاربردی و مهم برای تشخیص کیفیت ترموود

به طور کلی روش های زیادی برای تشخیص سطح کیفیت ترموود وجود دارد. برخی از این روش ها بسیار تخصصی بوده و نیازمند تجربه و تخصص بالایی در این زمینه است. اما شیوه های ساده تر نیز در نظر گرفته شده تا به این ترتیب مصرف کنندگان نیز بتوانند کیفیت محصول را به خوبی تشخیص دهند؛ در ادامه به این راهکارها اشاره می کنیم.

  • بررسی میزان رطوبت

یکی از روش های کاربردی و مهم برای تشخیص میزان رطوبت چوب، بررسی آن با استفاده از کاغذ فیلتر یا دستگاه های الکترونیکی است. در نظر داشته باشید میزان رطوبت مناسب که برای ترموود در نظر گرفته می شود، بین ۴ تا ۷ درصد است. در صورتی که این عدد بالاتر و یا پایین تر باشد، به معنی عدم اصالت آن است.

  • بررسی میزان ضخامت

میزان ضخامت استاندارد یک چوب ترموود بین ۲۰ تا ۴۰ میلی‌متر بوده و عدد بالاتر یا پایین تر از این مقدار، به معنی کیفیت پایین محصول خریداری شده است. برای اینکه میزان ضخامت استاندارد چوب ترموود را اندازه بگیرید، می توانید از  پیچ سنج یا خط کش استفاده نمایید.

  • بررسی میزان چگالی

فراموش نکنید عدد مناسب برای چگالی مناسب ترموود بین ۵۰۰ تا ۷۰۰  بوده و چنانچه پس از بررسی این پارامتر با ترازو، با عدد کمتر یا بیشتر رو به رو شویم، نشانه عدم کیفیت و یا اصالت محصول مورد نظر می باشد.

بررسی عملکرد و عمر مفید ترموود

گرچه به طور دقیق نمی توان گفت عمر چوب ترموود دقیقا چه مدت است، اما به طور نسبی می توان گفت که تقریبا 30 سال عمر مفید دارد؛ یعنی دچار هیچگونه تغییرات ظاهری و فیزیکی در این بازه زمانی نمی گردد. البته عمر مفید این محصول تحت تاثیر عوامل مختلف دیگر از جمله: نحوه نگه داری و مراقبت در برابر اشعه نور خورشید نیز قرار گرفته و به این موارد نیز بستگی دارد. در ادامه به این نکات مهم اشاره می کنیم.

عوامل موثر بر افزایش عمر ترموود

مهم ترین عواملی که بر ماندگاری و دوام ترموود تاثیر می گذارند، عبارتند از:

  1. عدم تماس با رطوبت

همان طور که می دانید، رطویت تاثیر زیادی بر کیفیت چوب می گذارد. بنابراین در تماس بودن ترموود با باران و قطرات ریز هوا بر سطح داخلی چوب تاثیر گذاشته و می تواند حتی سبب تغییر در ابعاد آن نیز گردد.

روش های رایج برای کاهش تاثیر رطوبت بر این چوب شامل موارد زیر است:

  • نصب پروفیل

پروفیل را به شکل عمودی و با فاصله حداقل 300 میلی متر با زمین نصب می نمایند.

  • نصب لاک محافظ

لاک محافظ نیز با جلوگیری از ورود رطوبت و آب و کاهش تماس چوب با آب، آن را به چوب ضد آب تبدیل کرده و تاثیر به سزایی در افزایش عمر ترموود دارد.

  1. ایجاد لایه محافظ

پس از خشک شدن چوب توسط خورشید، یکی از تغییراتی که به وجود می آید ایجاد لک های قهوه ای بر روی آن می باشد؛ این فرآیند به دلیل وجود ماده ای به نام تانن در آن است. ویژگی خوب ترموود این است که در فرآیند تولید، تمام تانن خود را از دست می دهد؛ در نتیجه، نگرانی بابت تشکیل این لکه ها وجود نخواهد داشت. این نکته یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر قیمت ترموود می باشد.

به منظور اطمینان از عدم آسیب به این محصول می توانید به صورت دوره ای، آن را با لایه رزین و لاک محافظ بپوشانید و سپس رنگ بزنید.

با توجه به موارد ذکر شده، می توان به راحتی به دلیل محبوبیت بالای ترموود در کشورمان پی برد. به ویژه ترموود نما یا نمای ترموود نیز برای طراحی نمای ساختمان ها و دکوراسیون خارجی منازل مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته است.

جمع بندی

به پایان مطلب آموزش روش های تشخیص سطح کیفیت ترموود رسیدیم. در این مقاله سعی کردیم قبل از آشنایی با روش های تشخیص، ابتدا ویژگی های فیزیکی و شیمیایی این محصول را بشناسیم. مقاومت ترموود در برابر رطوبت، ضریب انبساط و انقباض کم و چگالی بالا از مهم ترین مشخص های چوب ترموود می باشد که می تواند به شما در شناسایی بهتر کیفیت آن کمک زیادی کند.

در ادامه به ابزارهای مهم برای سنجش این پارامترها در چوب ترموود اشاره کردیم تا به راحتی بتوانید  اصالت این محصول را تشخیص دهید. در پایان نیز به بررسی عمر مفید ترموود اشاره کردیم و گفتیم تقریبا به مدت 30 سال می توان از این محصول استفاده نمود؛ البته این امر به عوامل مختلف از جمله: عدم تماس با رطوبت و استفاده از لایه محافظ نیز بستگی دارد.

امیدواریم با این مطلب به پرسش های مهم شما در زمینه نحوه تشخیص سطح کیفیت ترموود پاسخ داده باشیم. چنانچه سوالی دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. حتما پاسخ گو خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *